2.2 Psychologie van kleuren

Kleuren en hun gevoel

De lichtere kleuren van geel geven je een fijn, vriendelijk, enthousiast en optimistisch gevoel. Een felle geeltint weerspiegelt het beste van alle kleuren een energiek gevoel. De donkerdere tinten van geel geven je juist een heel ander gevoel. Over het algemeen worden die meer geassocieerd met ziek zijn, negatieve gevoelens en viezigheid. Geel is ook een uitnodigende kleur waarvan men zegt dat het eetlust op zou wekken. Daarom gebruikt McDonald’s de kleur uitvoerig.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Optimistisch
  • Zelfverzekerd
  • Vriendelijk

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Ziekte
  • Angst
  • Depressie

Rood is een kleur die veelal met kracht wordt geassocieerd. Het is een kleur die men goed onthoud en vaak ook een kleur waar ons oog het eerste naartoe getrokken wordt. Rood valt simpelweg op, daarom zijn stopborden ook rood. Het lastige met rood is dat er ook hele andere associaties mee gemaakt kunnen worden. Het kan namelijk ook worden gezien als gevaar of pijn. Daarom is het belangrijk dat je de kleur rood met woorden ondersteund. Een rode knop ziet men namelijk eerder als iets waar je niΓ©t op zou klikken dan wel.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Kracht
  • Veiligheid
  • Moed

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Gevaar
  • Agressie
  • Pijn

Blauw is een kleur die ook heel erg kan variΓ«ren in het gevoel dat het overbrengt. Voor sommige staat het voor intelligentie en kalmte en voor anderen juist voor koud en verdriet. Blauw zie je veel gebruikt worden voor technische bedrijven of ziekenhuizen, omdat het ook symbool staat voor vertrouwen. Een ander leuk weetje, is dat blauw de meest verkozen kleur is van alle consumenten.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Intelligentie
  • Kalmte
  • Vertrouwen

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Koud
  • Verdriet

Oranje is een kleur dat goed opvalt en vaak gezien wordt als creatief. Fellere kleuren oranje kun je het beste gebruiken voor elementen die je wilt laten opvallen. Wil je juist een oranje tint als achtergrondkleur gebruiken? Dan kan een donkere versie je ook direct helpen met het neerzetten van een warme sfeer.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Comfort
  • Warmte
  • Creativiteit

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Verloren gevoel
  • Wanhoop
  • Viezigheid (bij donkere kleuren)

Een reden waarom we er vaak even uit willen en ons willen omringen met de natuur, is vanwege de rust die het ons geeft. Het fijne gevoel van buiten zijn, frisse lucht en een groene omgeving. Daarom wordt groen vaak geassocieerd met buiten zijn, milieuvriendelijkheid en rustgevend.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Fris
  • Rustgevend
  • Milieuvriendelijk

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Ziekte
  • Hebzucht
  • Saaiheid

Paars is een kleur die we vaak associeren met royalty, maar ook met spiritualiteit en creativiteit. Het is een bijzondere kleur die de meeste erg mooi vinden, waardoor we het ook vaak associΓ«ren met nobel- en wijsheid. Onder vrouwelijke consumenten is paars ook een geliefde kleur. Wel wordt aangeraden om voorzichtig om te gaan met paars en het echt als een accentkleur te zien.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Royalty
  • Spiritualiteit
  • Creativiteit

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Introversie
  • Chagrijnig

Roze is veel ingezet als kleur om vrouwen aan te spreken, net zoals paars. Het is een kleur voor blijheid en positiviteit. Als je roze wilt gebruiken, kijk dan goed hoe je het inzet. Zo heeft het gebruik van roze bij het verkopen van een kruiwagen een ander effect dan wanneer je een zadeldek wilt verkopen.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Liefde
  • Warmte
  • Vrolijkheid
  • Zoetigheid

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Emotioneel
  • Overweldigend

Wit is een kleur die je om je heen heel veel ziet. Bijvoorbeeld op de muren in je huis of het papier dat we gebruiken om op te schrijven. Waarschijnlijk omdat het ons een gevoel van eenvoud en minimalisme geeft. Wit geeft ook een ruimtelijk gevoel. Grote witte ruimtes voelen groter aan dan zwarte ruimtes. Daarnaast wordt het ook gebruikt in de vorm van ‘witruimte’. Dit is de ruimte die je om bijvoorbeeld een tekst of icoon leeg laat om het meer ademruimte te geven.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Eenvoud
  • Clean
  • Puur

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Steriel
  • Leegheid
  • Isolatie

Zwart is een kleur dat erg gemixte gevoelens kan geven. Enerzijds vinden we het een elegante kleur en zie je het vaak gebruikt worden voor formele momenten, bijvoorbeeld mannen die op hun bruiloft verschijnen in een zwart pak. Zwart doet het ook goed als achtergrond kleur, de zogeheten ‘dark mode’ die je tegenwoordig veel ziet. Combineer het dan wel vooral met fellere kleuren, om geen donkere associaties te krijgen.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Elegantie
  • Formeel
  • Glamour

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Rouw
  • Dood
  • Angst

Bruin heeft gelijkheden met groen, omdat het ook tot de aardse en natuurlijke tinten behoord. Het wordt vaak als steunkleur gebruikt, waarbij de combinatie met de andere kleur wel net goed moet zijn. Anders wordt bruin al snel een vieze kleur.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Warmte
  • Serieus
  • Aards

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Zwaar
  • Viezigheid

De metallic kleuren goud, zilver en brons zijn lastige kleuren om online te gebruiken. Het zijn namelijk geen officiΓ«le kleuren, maar kleuren gemengd met een metallic goedje waardoor je die glans krijgt. Wil je een elegante look, dan kun je deze kleuren wel vaak goed gebruiken ook wanneer je bijvoorbeeld visitekaartjes laat drukken. Goudfolio wordt veel gedaan om die glans op papier ook te krijgen, wat al snel een chique uitstraling geeft. Maar wanneer je alles met deze kleuren doet, dan krijg je vaak een goedkoop gevoel. Gebruik het dus alleen als accent.

πŸ‘ Positieve associatie

  • Glamour
  • Elegantie

πŸ‘Ž Negatieve associatie

  • Goedkoop
  • Geen design kennis